Statistik behøver ikke være tørt!

af Rasmus Klemmensen11. januar 2017

Statistik er for mange virkelig kedeligt. Det forbindes ofte med tørre tal og endeløse tabeller, men faktum er, at statistik er utrolig vigtig, da det har betydning for stort set alt i vores hverdag.

Uden statistik ville vi fx ikke vide, hvor mange børn og ældre der er i hver region, og det vil derfor være umuligt at vide, om der skal bygges flere eller færre skoler, plejehjem eller pasningsinstitutioner. Det ville også være umuligt for regeringen at lave en finanslov, fordi de ingen idé vil have, om hvordan pengene bedst kan bruges. Kort sagt: vores samfund ville simpelthen ikke fungere optimalt uden statistik.

 

Dine kunders handlinger er guld værd
Det samme er faktisk gældende for din virksomhed. Hvis ikke der holdes styr på økonomi, salg, omkostninger osv., er det yderst svært at drive en forretning. Det er derfor oplagt at fokusere endnu mere på statistik i din virksomhed, så du kan optimere din forretning endnu mere!

Et oplagt sted at optimere kunne være den daglige kommunikation mellem medarbejdere, kunder og samarbejdspartnere. Du kan med Flexfone se antal kald, opkaldstidspunkter, tidsforbrug, ventetid, fordeling af ind- og udgående opkald og meget mere.

Al denne data indsamles nemlig automatisk og bliver dernæst bearbejdet til statistik, og kan bruges til at hjælpe jer med at se og måske forstå tendenser, og giver derfor en unik mulighed for at tilpasse og effektivisere jeres daglige kommunikation. I kan måske blive klogere på jeres kunders ringemønstre, jeres spidsbelastningsperioder, medarbejdernes effektivitet osv.

Vi har derfor gjort ekstra meget ud af at gøre statistikken bag jeres kommunikation så pæn og overskuelig som overhovedet mulig.

 

 

Statistiske overvejelser
Før du går i gang med at analysere på en masse data, bør du først gøre dig klart, hvad du ønsker at undersøge og hvordan. Du kan nemlig hurtigt drukne i endeløse tal og grafer. Derfor bør du være meget målrettet og vide, hvad det er du ønsker at finde ud af.

Du er måske interesseret i at vurdere supporternes kundeservice, og det kunne derfor være interessant at undersøge, hvor effektive de forskellige supportmedarbejdere er. Du kan derfor kigge på, hvor mange opkald hver supportmedarbejder håndterer i løbet af en dag. 

Her udvælger du måske en helt almindelig onsdag og kan se, at Martin har håndteret 12 opkald flere end Jesper. Hvis vi kun holder os til statistikken for onsdag, så kan det på papiret konkluderes, at Martin var mere effektiv end Jesper. 

Men vi kan nok hurtig blive enige om, at der skal mere til at vurdere effektiviteten end antal håndteret opkald på en enkelt dag. Det kunne jo sagtens være, at mange af de opkald som Jesper modtog var noget mere komplicerede - end dem Jesper håndterede. 

Start derfor altid med at definere kriterierne for din analyse; fx tidsperioden, mængde, hvilke personer og afdelinger... 

 

 

Sådan starter du
Som kunde hos Flexfone får du automatisk adgang til statistikmodulet, hvor overskuelige grafer, diagrammer og tidsintervaller kan give brugbar viden om jeres kunder og medarbejdere.

Rent praktisk tilgår du statistikmodulet gennem PBXadmin. Under modulet kan du indhente statistik baseret på dato, kø-system, antal besvaret eller ikke besvaret opkald, gennemsnitlig svartid og meget mere.

Har I ikke Flexfone endnu, så kontakt os allerede i dag. Se mere her