Sådan finder du den rigtige teleløsning

af Rasmus Klemmensen17. maj 2018

Du har måske været så "heldig" at få ansvaret for at finde virksomhedens nye teleløsning. Det kan for nogen være en større opgave, da der er mange leverandører og mange muligheder. Det gælder derfor om at få stillet dig selv og virksomheden de rigtige spørgsmål, så udgangspunktet for din søgen bliver så effektiv som mulig.  

I dette blogindlæg har vi samlet nogle af de spørgsmål, som vi mener, du skal stille dig selv og din chef - så du kan finde frem til den teleløsning, som ikke nødvendigvis er den billigste – men som kan skabe mest mulig værdi. 

 

 



Det giver nok sig selv, at den fremtidige teleløsning skal dække jeres behov. Det kan derfor lyde lidt banalt, når vi siger - som vi gør. Faktum er bare, at vi ofte oplever en manglede definition af, hvad det er for et behov, kunderne har...

Det er derfor vigtigt, at man gør sig nogle grundige overvejelser om, hvad behovet er. 

Det kan være helt konkrete spørgsmål såsom: Skal løsningen indeholde mobiltelefoni? Skal vi bruge bordtelefoner, eller skal det i stedet være Skype for Business? Skal vi kunne omstille kald internt og måske endda eksternt? Skal løsningen kunne styres online af hver medarbejder? Skal løsningen indeholde tastemenuer, åbningstider og telefonkøer? Skal vi kunne afholde telefonmøder? Skal internet være en del af løsningen? osv...

Det kan også være en fordel at tænke flere muligheder ind i den fremtidige teleløsning. I bruger formentlig andre IT-systemer, og her kunne en integration imellem et IT-system og jeres teleløsning være af stor værdi for jeres daglige arbejde. Tænk derfor over, om I fx bruger et CRM-system, hvor det kunne give mening af få en teleløsning koblet på?

Læs mere om vores integrationer her


Så snart du har fået svar på relevante spørgsmål, vil det være en god idé at få lavet en udførlig liste med alle jeres ønsker og behov. Denne liste vil være med til at gøre den fremtidige dialog med potentielle leverandørere nemmere - og undervejs kan det være, at der tilføjes/fjernes noget fra listen.  


 



Med din liste af spørgsmål og svar i hånden, er dit næste mål at finde en leverandør, som bedst muligt kan dække jeres behov. Du skal derfor i gang med at undersøge markedet for mulige leverandører - og der findes en del, fx TDC, Telenor, 3, IP Nordic, Flexfone, Telia, Uni-tel mv...

Du kan med fordel starte med at orientere dig på deres hjemmesider for derved at finde frem til de mest interessante. Vi anbefaler, at du udvælger to-tre leverandører, som umiddelbart kan dække jeres behov. 

Når du har fundet frem til tre eller færre leverandører, så gælder det naturligvis om at få afklaret, om de kan dække jeres behov eller ej. Kan de det, så gælder det om at finde andre paramentre, som kan være med til at adskille leverandørerne fra hinanden. Her kunne det være spørgsmål såsom: Er der service inkluderet og i hvilket omfang? Kan vi selv lave ændringer i vores løsning, eller skal I altid gøre det for os? Er der binding, og I hvor lang tid? Hjælper I med oplæring i løsningen? Osv...


 



Når du har været i dialog med potentielle leverandører og har fået defineret fordele og ulemper, så kan det sidste punkt være prisen. Grunden til, at prisen først skal i spil til sidst er fordi, at vi ofte oplever, at prisen bliver den altoverskyggende faktor, som kan fjerne fokus fra at finde den rigtige teleløsning, som skaber værdi for jeres virksomhed. Det vigtigste er trods alt, at I ikke får valgt en løsning, der er helt forkert for jer, men som istedet er med til at gøre jeres hverdag nemmere.

Se, hvad vi kan tilbyde her

 

Mest Læste nyheder

Arkiv